Tror i, at jeres barn er talblind?
Jeg vil her prøve at forklare lidt om forskellen på at have matematikvanskeligheder og være talblindhed. Jeg vil først påpege, at man ikke behøver at være talblind, fordi man har matematikvanskeligheder. Derudover er nedenstående ikke en facitliste på, men blot nogle af de ting, der kan være kendetegnene ved matematikvanskeligheder og talblindhed.
Hvis en eller begge forældre har svært ved matematik bliver deres “negative forhold” til faget ofte videregivet til deres barn, dette sker helt ubevidst. Det betyder. at har du en mistanke om, at du er talblind eller har matematikvanskeligheder, så vil dit barn ofte også være talblind, have matematikvanskeligheder eller have et “negativ forhold” til matematikfaget.
I Danmark findes der endnu ingen test, der kan be- eller afkræfte, om man er talblind. Der er blevet arbejdet på en test i en del år, den har også været ude at blive testet af i udvalgte danske folkeskoler. MEN er endnu ikke blevet godkendt til anvendelse, da projeketet først afsluttes i foråret 2025.
Link til undervisningsministeriets hjemmeside, der omhandler projektet omkring test til talblindhed https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2023/april/230426-rapport-viser-lovende-resultater-vdr–test-om-tegn-paa-talblindhed
Tegn på matematikvanskeligheder
Hvis et barn har matematikvanskeligheder, kommer det ofte til udtryk ved, at barnet har svært ved at huske og koncentre sig i matematikundervisningen. Barnet har svært ved at forstå tallenes positioner (enere, tiere og hundredes positioner i et tal), såsom at 125 hedder ethundredefemogtyve, samt at barnet skriver tallet 10025, hvis de får besked på at skrive 125.
Barnet har ofte sværere ved minus og division end plus og gange. Barnet har svært ved at se logikken i matematikken og får det ofte sværer og sværer jo højere klassetrin.
De mere praktiske dele af matematikken falder ofte børn med matematikvanskeligheder lettere, såsom arbejdet med figurer, koordinatsystem og spejling/flytninger af figurer.
Med den rette undervisning, der med gavn kan relateres til hverdagen og med konkrete eksempler kan et barn med matematikvanskeligheder tillære sig nogle systemer, der hjælper dem i deres matematikundervisning og hverdag.
Tegn på talblindhed
Et talblind barn har de samme problemstillinger, som en med matematikvanskeligheder, men har sværere ved at lære systemer, der hjælper dem i matematikundervisningen og deres hverdag.
En talblind har desuden svært ved at skelne forskellen på mængder, om der er 20 eller 100 perler i glasset, da de ikke har den medfødte talfornemmelse og subitizing(genkendelse af mængder). En talblind har altså sværere ved at koble talord til mængder, hvilket giver dem problemer i forbindelse med indkøb og forståelsen for værdien af penge.
Ofte får et barn med talblindhed en færdighed, men ikke forståelsen for det lærte. Det betyder, at han/hun kan regne opgaven ud efter en “skabelon”, men forstår ikke nødvendigvis, hvorfor han/hun skal gøre det på den måde.
Hvorfor er motiverende undervisning vigtig
En del børn med matematikvanskeligheder og talblindhed mister interessen/motivationen for at arbejde med matematik, da de ikke kan se et formål pga. den manglende forståelse for faget.
Derfor er det væsentligt, at forsøge at øge deres interesse og motivation, hvilket blandt andet kan gøres gennem brugen af leg og konkrete materialer. Herudover er det yderst væsenligt, at undervisningen tager udgangspunkt i hverdagsrelaterede problemstillinger og barnet interessefelt.
I takt med at barnet bliver bedre og bedre vil materialerne kunne blive af mere abstrakt form.
Se nedenstående billede for et eksempel dette:
Vi taler om tallet 2. I starten tager vi udgangspunkt i et billede med to biler på. På sigt kan vi tage udgangspunkt i et kort med to prikker. Og til sidst et kort med et 2-tal på.
Manglende fokus på hjælp til matematikvanskeligeder i den danske folkeskole
Der har været meget fokus og opmærksomhed på børn med vanskeligheder i danskundervisningen. Mange af disse børn har i dag fået IT-rygsæk og klarer sig langt bedre end tidligere. MEN de børn med matematiske problemstillinger begynder er nu at være mere fokus på. Men desværre er der endnu ingen test, der kan belyse om et barn er talblind eller ej, samt det er ikke så let at give barnet hjælpemidler til at løse de matematiske problemstillinger, som det er inden for danskfaget.
Det vil siger, at der sidder børn, i den danske folkeskole, der mangler forståelsen og hermed motivationen for at opnå læring i matematikfaget.
Privatundervisning i matematik ved “Tal i fokus”
Målet med min virksomhed Tal i fokus er, at jeg med min privatundervisning i matematik kan hjælpe nogle af de børn, der enten har matematiske vanskeligheder, er talblinde eller har mistet troen på deres evner i matematik.
Jeg vil hjælpe dem til at finde glæde ved matematikken og ikke mindst give dem en forståelse femfor udenadslæring.
Når vi ved Tal i fokus sidder én lærer og én elev er det lettere for barnet at give udtryk for, at de ikke forstår det, som vi arbejder med. Det kan være svært i deres klasse, hvor der er én lærer og 25 elever.
Læs mere om privatundervisning i matematik hos Tal i fokus her.